tisdag, april 03, 2007

Reclaim The Airports

Säkerhetskontrollerna på Arlanda är ingen lek längre. Inte ens en oöppnad tub tandkräm får följa med i handbagaget. Jag räddade brylcremén bara genom att argumentera för att den nästan var tom och därmed mindre än de 100 ml man får ta med sig. Köerna ringlade sig i incheckningshallen och svordomar haglade från frustrerade resenärer som såg avgångstiden komma och gå utan att ha fått checka in sina väskor.

Men en mans olycka, en annan mans lycka (eller i detta fall kvinnas lycka). Mitt i kaoset har vi ockuperat en trång golvyta mitt i trafiken för att plasta in barnvagnen och ställa oss i en annan kö för specialgods när en stackars engelsman inte får ta med sig sin taxfreepåse till planen. Säkerhetspersonalen är obevekliga och säger att han får ge det till någon han känner. Han hinner knappt säga "but I don't know anyone here" innan Sambon släppt fokus ifrån bagaget som resten av hallen svettas över och säger "I can take it!". Engelsmannen räckte över påsen med ett bittert "Enjoy" innan allt åkte in i barnvagnen och checkades in.

När vi kom fram kunde bytet inspekteras. En liten flaska whiskey och två flaskor vin. Den ena klockar in på 270 kronor på Systemet. Det kan bli den dyraste vinet jag smakat om jag får smaka.


Vill du ha gratis saker, ställ dig vid en säkerhetskontroll på närmaste flygplats. Du kommer ha läsk, sprit, schampoo och tandkräm för en livstid på bara några minuter.

Inga kommentarer: