söndag, november 27, 2011

The baron's hand was stady as the two began to duel

Så, vad är en bal på Stadshuset? En erfarenhet. Bara att få på sig fracken var en resa. Först tänkte jag byta om i affären. Men genomsvettig i provhytten en 20 minuter senare utan att lyckats knäppa skjortknapparna insåg jag att detta var tvunget att göras i etapper. Annars skulle jag bli genomsvettig, behöva ta av mig allt för att duscha, sedan bli genomsvettig igen...ja, ni förstår. Men till slut gick det med angelägen hjälp ifrån oskyldiga förbipasserande kollegor. Det är mycket som ska knäppas och justeras. Ofta på ställen man själv inte kan nå. Men till slut vande man sig och såg en framtid för fracken på tillställningar som fredagsmys.

Jan Björklund sa att det var i "Nobel-klass" och en minister ljuger ju aldrig. Han var en rolig spjuver. I alla fall för alla som bara sett honom prata om hårdare pekpinnar, betyg ifrån spädbarnsålder och avvecklande av komvux. Hade hans foxtrot och dansvilja avspeglats i opinionssiffrorna hade han ensam styrt Sverige. Reinefeltarna var också där. Jag sa inget dumt.

Insåg att jag måste skaffa mig en ordern. Vilken som helst. Sedan bli bjuden på något liknande igen. Själv hade jag röda legobitar som manschettknappar. Kunde inte riktigt hålla mig.

När vi blir 60-år, vi som inte uppfostrades med foxtrot, och får makten att diktera vilken musik som är somber och festlig nog för tillställningar på Blå hallen, vilken musik blir det då? Kommer en inhyrd DJ bränna av E-Type? Svar inom tjugo år.

Festens höjdpunkt var dock den spanske Austin Powers-kopian som jag delade bord med. I allt väsentligt var han Austin. Det kan ha varit någonsorts dolda kameran inspelning. Han organiserade ett byte av köttbitar eftersom han bedömde 1,5 köttbit som lagom men då istället fick två. Nu skulle vi byta bitar så att det blev lagom för alla. Flugan lossnade, den som han kämpade att få på plats under hela cermonin, men vaffan nu var ändå middagen slut snart så man kunde klämma fast den med hakan ett tag och hoppas att den höll sig på plats.

Att hålla reda på bordsdamer är lika svårt att hålla reda på som kummin och muskot, höger och vänster och Björn och Benny. Enda sättet är att gardera sig och behandla alla kringsittande som potentiell bordsdam.

Austin med bordsdam.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad vad det för partaj?
/Erik

Smuckers sa...

KI:s premovering för nya doktorshattar.

Anonym sa...

Jojo.
/Erik

Smuckers sa...

Nu måste jag kompensera genom att gå tillbaka till rötterna på Theodoras. Dovas plantskola och systerhak för oss som fortfarande är lovande.