måndag, november 14, 2011

Folkdräkten

Snart ska jag gå på något tjosann i Blå Hallen på Stadshuset. Ur ödmjukhets synpunkt ska man inte kalla frack-middagar på Blå Hallen som annat än tjosann.

Problemet börjar med fracken och främst hur jag inte har någon. Men oroa er inte kära läsare, ni tror väl inte att jag har gått här i närmare 40 jordsnurr utan en back-up plan för dylika situationer? Jag kan min Ribbing. En folkdräkt går hem oavsett vad som står på inbjudan. Det är festklädselns ess. Nu har jag ju ingen folkdräkt heller, men det ser jag som ett mindre problem, för ingen lär veta hur Kirunas folkdräkt ser ut, troligtvis för att det troligtvis inte finns en folkdräkt i Kiruna. Det står mig alltså fritt att designa en egen folkdräkt och hänvisa till detta som en folkdräkt. Jag skulle lika gärna kunna dyka upp i jeans och t-shirt och ändå följa protokollet.

Som jag ser det.