torsdag, augusti 16, 2007

Smuckers

Aj, det gör fortfarande ont i örat. Symptomen för inflammation i ytterörat verkar stämma precis.

Hur uppstår det?
Det uppstår vid bakterieinfektion eller svampangrepp av huden i hörselgången. Detta beror oftast på att man har förlorat de skyddande fetter som hela tiden bildas i örat. Fetterna har försvunnit vid bad eller överdriven öronrensning. Öroninflammation kan också uppstå genom att hörselgången på något sätt skadats.

Okej, jag tvättade öronen frenetiskt i lördags. Möjligtvis lite skador också. Om man inte tar i så kommer man aldrig någonstans så jag spolade tills det gjorde ont och så hårt jag kunde.

Hur känns öroninflammation?


  • Det börjar med klåda i örat. (Nej)
  • Gräddliknande vätska eller tunt, vattnigt sekret rinner ur örat. (Nej, för Sören. Då hade jag kapat av örat. Ingenting som läcker sekret ofrivilligt får vara kvar)
  • Det gör ont i örat. Smärtan kan vara ganska intensiv. Smärtan förvärras när man drar eller petar på örsnibben och när man rör käken. (Check)
  • Hörselgången blir trängre på grund av svullnad. (Tyvärr kan jag inte se hörselgången på grund av ögonen dåliga placering)
  • Ibland får man lätt feber. (Check)
  • I svåra fall är även hörseln nedsatt. (Nej, hör bättre än någonsin)
Två av sex, eventuellt tre av sex, symptomer inprickade.

Goda råd
Undvik att få vatten i öronen de tre första veckorna efter att symptomen har försvunnit. Använd duschmössa eller vattenavvisande öronproppar vid dusch. Återfall är vanligt.

Möjlig försämring
Inflammatoriska tillstånd kan ge svåra smärtor i örat. Inflammationen kan bli kronisk och mycket besvärlig att bota. Det kan också uppstå en böld i hörselgången.

Bölder eller inte, ingen duschmössa! Då tar jag hellre en böld. Eller slutar duscha helt tills det är botat. Jag litar inte på läkare, veterinärer är mycket kunnigare för dom måste kunna bota alla djur. Nu återstår bara att hitta en hund med infektion i örat och använda hundens medicin. Vår gamla Golden hade ofta problem med öronen, kanske har morsan något kvar.

Inga kommentarer: