fredag, april 16, 2010

Der/die/das behandler team

Det blev ju som det blev till slut. Sommardäcken köptes in på nätet ifrån en tysk sajt som fernissats med svenska. En beställning, ett felinhackat kontokortsnummer, en annullering och en ny order (mot faktura!) senare är däcken på väg. Slö och ovillig att flytta på mig som jag är tänkte jag nu följa mina däcks resa ifrån Tyskland, dels så att jag vet vad dom har gått igenom när dom anländer till den lokala däckverkstaden, dels slipper jag resa själv om mina däck gör det för mig.

Första anhalt: Lehrte

Pittoreska Lehrte med sina 44000 invånare praktiskt lokaliserat 17 km öster om Hannover i förbundsrepubliken Niedersachsen. Riktnummer 5132, borgmästare Jutta Voss. Lehrte omnämndes 1147 för första gången i en urkund som by. År 1352 byggdes en kyrka i samhället, Nikolauskirche. Vid invigningen 1843 av en järnvägsstation på sträckan Hannover-Berlin hade orten 755 invånare, men 60 år senare tio gånger mer. Med järnvägen uppkom flera fabriker i staden som producerade keramik, gödsel, cement, konserver och vågar vi säga nu lagrar däck.

Tre glada tandläkare i Lehrte med Frau Kunkel i spetsen.

Inga kommentarer: