söndag, januari 08, 2012

Industrin

Innan industralismen kom dragandes med klockor, klockslag, inordnande och underkastelse så sov människor i två pass. Först sov man en djupsömn som jag har för mig kallades dödsömn. Den sömn nära medvetslöshet som reparerar hjärnan ifrån organiska skador som stresshormoner.

Sedan var man uppe några timmar på natten. Tittade till djuren eller läste en bok om man kunde läsa och hade en bok.

Därefter sov man några timmar till. En lättare sömn full med drömmar för att bearbeta det intellektuella.

Tydligen är det vad vi går tillbaka till utan arbetsliv och konstgjort ljus. Två sömnpass. Helt ofrivilligt fick jag testa det i natt. Det kändes bra. Jag kan tänka mig att undvika arbetsliv och konstgjort ljus.

Fast industralismen och klockornas intåg hade ju inte bara dåliga saker med sig. Med klockan kunde man ju mäta 90 minuter och därmed börja spela fotboll. Lägg till förmågan att klassificera och föra tabell. Utan den ingen fotboll av intresse.

Inga kommentarer: