lördag, februari 06, 2010

Få se nu, vilken skulle jag dricka när det blev jobbigt



3 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Hahahaha!
Ett trick från förr (som jag själv dock aldrig provade) var följande:
En trea grädde - sen sprit. Vad som som skulle hända enligt sägnen var att grädden i magsäcken till slut gav vika för spriten, varpå en omedelbar bombfylla gjorde entré.
I retrospektiv låter det onödigt. Jag vill minnas (eller inte) att samma effekt uppnåddes utan grädde.

Smuckers sa...

Men var det inte tvärtom? Grädden skulle hindra all sprit ifrån att sugas upp så att man fick en jämnare fylla.

Ett nytt fall för mythbusters kanske....

Huskorset sa...

Det här är en högintressant diskussion! Här kommer mitt bidrag:
De ålagillen jag bevistat i mitt liv har kantats av fler snapsar ner i magen än vad jag i vanliga fall brukar lyckas kolka i mig. Min teori är att levern har fullt upp med fettet från ålen - som är av ansenlig mängd - och får tid med alkoholen först lite senare.
Denna empiriska undersökning får extra slagkraft och bevisbörda i och med att de extra vidriga bakfyllorna efter dylika tillfällen troligen kunde tagit kål på en säl (ett annat däggdjur som gillar ål) om den snapsat till maten.