onsdag, augusti 18, 2010

Konversationer med en fyråring

- Pappa, varför smälter glassen?
- Därför att den blir varm.
- Varför det?
- Därför att det är varmt i rummet runt glassen.
- Varför det?
- Därför att molekylerna rör sig snabbt i rummet.
- Varför det?
- Därför att det är sommar.
- Varför det?
- Därför att jorden lutar på sin axel så att norra halvklotet är mer vänt mot solen.
- Varför det?
- Jag tror att det har något med jordens bana runt solen att göra, jag vet inte riktigt.
- Varför det?
- Därför att jag inte riktigt lyssnade på naturkunskapstimmarna, min lärare var så tråkig.
- Varför det?
- Naturkunskapslärare brukar vara det. Dom gillar bara mossor och småfåglar.
- Varför det?
- Dom kanske hade dåliga förebilder när dom var små som inte lärde sig vad som är roligt.
- Varför det?
- Dom kanske bara hade sina åldrade föräldrar som bodde på landet och gillade mossor och småfåglar.
- Varför det?
- Troligtvis för att deras föräldrar i sin tur också bodde på landet och gillade mossor och småfåglar.
- Varför det?
- Dom var nog bönder.
- Varför det?
- Så att dom kunde odla mat och äta.
- Varför?
- Dom var hungriga.
- Varför?
- Jag vet inte exakt varför man blir hungrig, som sagt så lyssnade jag inte särskilt mycket på naturkunskapstimmarna.
- Varför?
- Jag hade kanske inga bra förebilder som lärde mig att man skulle lyssna noga på naturkunskapsläraren.
- Nu är glassen slut.
- Vilken tur.
- Varför?

3 kommentarer:

Tekrånglat sa...

Beundrar ditt tålamod och din energi.

Erik Ahrnbom sa...

hehehehe

Söderberg sa...

if you can´t beat them, join them