söndag, januari 07, 2007

Kramerica Industries

Vad sjukt! Sedan Buffy gjorde mig intresserad av Tour de France för några år sedan började jag fundera på hur en svensk motsvarighet skulle se ut. Jag kom då att tänka på att skidor hade passat alldeles utmärkt eftersom det är en svensk traditionell sport var man kan ha etapper som liknar touren. Jag gick och fnulade på det här i några år och tog upp det då och då som exempel på något smart man borde starta.

Under våren 2004 skrev jag ett mejl till svenska skidförbundet som beskrev hela idén. Man skulle ha etapper, köra olika längder, olika kupering, lagarbete skulle bli viktigt, det skulle vara viktigt med taktik (när man ska vila vs. satsa), gärna skulle allt avslutas med Vasaloppet som sista etapp. Med deras stöd så kunde jag dra igång grejen. I oktober samma år kan ni döma om min förvåning när jag såg att skidförbundet annonserade att Tour de Ski skulle startas, vilket var min idé rakt av. Fan! Bestulen igen.

Idag avslutades den första Tour de Skin med en bergsetapp i Val di Fiemme. Expertkommentatorn nämnde ord som viktigt med taktik och lagarbete och att detta var skidsportens framtid. Jag tror dock att idén hade lyckats bättre om dom varit trognare till min idé och kört tävlingen som i Sverige och öppet för alla inte bara landslag, men det är kanske bitterheten som pratar.

Ps. Jag har aldrig sett Henke spela så bra som idag. Ett unikum i branschen och en prydnad för Sverige.

Inga kommentarer: