torsdag, december 27, 2007

Julen i revy

Jag har märkt att det är viktigt att dokumentera händelserna kring jul för framtida referenser. Alltid dyker diskussionen upp om det var julen 98 eller 99 det eller det hände.

Så här kör vi. Julen 2007 var julen när:

- Vädret ställdes på ända och regnet hängde i luften. Skåningar klagade på kylan och norrlänningarna klagade på värmen, men genomsnittet torde varit idealt.

- Stormen gjorde att Sambons plan inte kunde landa och hon fick sova över på Arlanda tills den bedarrat.

- Siv och Anders gifte sig efter en tjugoårig förlovning och hade bröllopsfest istället för kaffet/glöggen vi var bjudna på. Mental note: Duscha, kamma håret och ta på iaf en skjorta på glöggkvällar i fortsättningen.

- Vid 23-tiden på uppesittarkvällen dyker en tysk i en tysk lastbil upp på villaområdet och ska leverera tre pallar lager som farsan beställt för det lokala gruvbolagets räkning. Att se en tysk som bara kan tyska och en svensk som bara kan svenska diskutera leveransadresser mitt i natten är alltid roligt. Men om vi tyckte att det var illa för oss. Tänk er den stackars tysken som kört igenom hela Sverige med tre pallar lager och nu stod på natten till julafton i ett villaområde i Kiruna utan aning om var han skulle och utan att kunna språket överhuvudtaget. Dessutom halkade han och gjorde en vådlig vurpa när han skulle in i lastbilen igen.

- Jag fick visa Mika Häkkinen-takterna när det det helt plötsligt stod en hjord renar bakom en kurva på landsvägen. Den första lyckades jag köra runt och innan vi kom fram till flocken hade jag fått stopp på bilen. Allt detta i farsans spriller nya Avensis som i stort sett har en plats vid matbordet, gärna inte parkeras nära andra bilar och inte körs av kvinnor. Jag var helt säker på krock och försökte bara göra skadorna så små som möjligt.

- Bland julklapparna märks en halvlåda djupfrysta köttbullar och en kikare för att ackompanjera jaktkniven jag fick förra året (vilken dag som helst ska jag ut och jaga i Sundbyberg). Men även en flaska single malt och en videokamera som vi tyvärr bara får på inspelning när pulkan kommit ner ifrån backen och glömmer slå av i fickan.

- Efter år av bakande får priset betalas med en degklump som proppar igen avloppet i köket dagen innan julafton.

Som jag brukar säga till Sambon: "Kom inte och säg att det inte händer något i Kiruna"

Inga kommentarer: