torsdag, augusti 13, 2009

Folkdräkts are wild

Är det något man lärt sig ifrån Magdalena Ribbing så är det att folkdräkt slår allt. Det spelar ingen roll vilken tillställning du är på, om du har en folkdräkt så är du bäst klädd av alla. Folkdräkt är jokern helt enkelt. Det här sätter ju mitt slöa sinne i ovanligt febril verksamhet. Varför inte ta på sig en slokhatt, skjorta och väst och hävda att det är Kirunas folkdräkt? Sedan gäller det bara att vara konsekvent och ta på sig samma kläder till varenda bröllop, födelsdag, disputation, nobelfest och krogrunda.

Genialt, om jag får säga det själv. Vattentätt dessutom. Hur många vet hur Kirunas folkdräkt ser ut? Ingen. Hur många visste ens att Kiruna har en folkdräkt? Ingen. Vad hittar man om man googlar? Inget. Fältet ligger helt öppet för mig att skapa.

2 kommentarer:

Huskorset sa...

ja varför inte! det låter som en alldeles lysande idé. men jag tror du behöver ytterligare någon for av intrikat broderi eller applikation också, något som ser antingen symboliskt och/eller folklore-artat ut samt -- definitivt -handgjort (av en krum och knotig kirunatant som lärt av sin mor som lärt det av sin mor som...etc, och som är den sista människan på jorden som behärskar hantverket)

Smuckers sa...

Man kan säkert hitta någon billig kina-tillverkat broderi på Coop Forum. Eller Bauhaus. Dom har ju allt. Ingen vet ju hur broderier i kiruna ser ut så det kan funka.

Jag kommer bli proprast av alla.