söndag, augusti 02, 2009

I’ll go crazy because I didn’t go crazy last night

OK, på allmän begäran några ord om U2-konserten. Det var bra, men inte alls det glöd som man är van vid ifrån U2. Det kan såklart vara jag som saknade glöd, men när jag läser igenom diskussionsforum verkar det vara en allmän uppfattning att det var ”en vanlig dag på kontoret” för U2:s räkning och allmänt segt bland publiken. Kan ha varit vädret som lade en sardin på stämningen.

Det var många nya låtar som inte alls håller måttet. Först när klassikerna rullades fram började det ta sig sa pyromanen, men personligen har jag sett dom förr i bättre tappning. Det var roligt att höra dom lite mindre kända låtarna ifrån Achtung Baby. Det var nog det jag tyckte var bäst.

Klon var ju stor det var den, men inte mycket mer. Vad jag förstod så var grejen med en 360 graders scen att publiken skulle komma nära, men ställer man den på en kortsida blir det precis som en helt vanligt scenbygge. Ingen skillnad ifrån en fyrkantig scen. Grafiken brukar vara breathtaking och vad jag kommer ihåg månader efteråt, nu var den medioker i U2-mått mätt. Kan ha varit videoskärmen som inte gick att vecklas ut helt och hållet tack vare blåsten, men knappast. Saknar även lite av humorn, överraskningarna och showande ifrån tidigare konserter.

Så för att sammanfatta så var detta den sämsta av de fyra turnéer jag har sett med U2. Som tur är så verkade konserten dagen efter ha varit allt som ”vår” konsert inte var så ännu är det lite för tidigt att lägga U2 i samma fack som Rolling Stones. Dom får en chans till ge sitt veto på den nya världsordningen som till dess kommer vara: Rolling Stones är nu Grateful Dead, U2 är Rolling Stones, Coldplay är U2 och Coldplays plats är ännu vakant.

4 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Tjusigt plåtat! En sak jag har legat sömnlös över är hur de gör entré. Sitter de och hukar i en liten skrubb under scenen och dricker zingo medan publiken kommer in på arenan? Fick du klarhet i detta?

Smuckers sa...

Tyvärr är det inte jag som plåtat, förutom de suddiga mobilfotona i tidigare inlägg. Snodde det ifrån Youtube för att illustrera.

Ingen klarhet i det. Troligen går dom omkring med varsin champagneflaska och åker in med en limo 10 minuter innan det startar.

Erik Ahrnbom sa...

Men dyker de liksom bara upp där i mitten?

Smuckers sa...

Jag tror att dom promenerar in lugnt och stilla på en ramp på baksidan (man borde ju inte kunna säga att en cirkel har en baksida men det kunde man ju nu). Först adam som trummade igång medan dom andra promenerade in. Så avslutade dom iaf hela kalaset. Dom såg riktigt "presidential" ut när dom gick på sin ramp och vinkade in i kamerorna.

Notera ungeför 3.20 in i klippet när Adam kommer av sig och Bono stoppar honom för att sedan slå med näven när det är dags.