lördag, september 27, 2008

It takes ages longer than it might seem

Få se nu. Det måste ha varit över ett år sedan jag lovade att sätta ihop en blandskiva till brorsan bestående av världens bästa låtar. Inget mer, inget mindre. Det går ju inte, så nu ska jag göra en blandskiva med dom sånger jag lyssnar på helst just nu. Det låter lättare, men därmed inte lätt.

Att sätta ihop en bra blandskiva är en delikat konstform. Personligen tillämpar jag samma regler som Rob Gordon i High Fidelity (filmen då såklart). Man måste starta med en riktig rökare för att få deras uppmärksamhet. Sedan ökar man ett snäpp med andra låten, men man vill inte spilla allt krut direkt så till tredje låten får man lugna ner det lite. Det finns många regler.

Nu har jag hittat min öppnare: The Libertines - Don't Look Back into the Sun. En perfekt öppningssång. Tar tag i saker, får det att hända men lämnar samtidigt utrymme för andra låten att bygga vidare mot toppen.



Då har vi låt 1 på spellistan. Över till att djupt kontemplera låt 2. Jag hör av mig om den innan jul.

Inga kommentarer: