måndag, april 27, 2009

En dag i taget

Måndag. Den tidigare så bespottade och fruktande dagen. Hade jag inte varit norrlänning hade jag gråtit vid blotta tanken på måndag, men nu är det annat. Allt som tidigare var moll är nu dur för på måndagar finns ett nytt avsnitt av P3-dokumentär för nedladdning. En godbit som man får suga på hela veckan.

Just idag är det lite extra glatt för jag har hittat att det även finns P1-dokumentär. Som P3-dokumentär, fast lite tråkigare antar jag. Lördag hela veckan i min lilla värld. Särskilt som första avsnittet handlar om ingen mindre än nationalskalden och folkhemshjälten Eddie Meduza. Nu fick han ju aldrig ett riktigt erkännande som nationalskald eftersom han inte riktigt skaldade om skärgården och öppna landskap, men han hade definitivt trasigheten och alkoholismen för titeln.

Noterbart. Eddie, eller Errol, som han egentligen hette tjänade sitt levebröd genom postorderkassetter under pseudonymen E. Hitler. Inte för att han var nazist, utan för att annonsen skulle märkas i tidningen. Tiden innan mediasamhället var en helt annan tid. Nu hade sådana osmakliga galenskaper spridits ifrån högstadieunge till högstadieunge genom Youtube, men på den tiden fanns alltså människor som beställde kassettband på annons ifrån "artister" dom inte hört talats om. Dessutom med namnet E. Hitler. Undra vad dom förväntade sig och hur dom tyckte att förväntningarna infriades när det första bandet levererades?

Inga kommentarer: