tisdag, januari 05, 2010

Mythbusters

Om jag skulle fått en krona varje gång någon sagt att kylan var dom bor är värre än kylan i fjällen. Det ska vara något om att kylan i fjällen ska vara skönare för att luften är torrare. Själv har jag aldrig märkt av detta fenomen. Jag tycker att -20 har känts som -20 oavsett om jag är i Kiruna, Stockholm eller Halmstad. Kylan blir inte skönare. Däremot kan jag tänka mig att folk fryser mycket mindre när dom är i fjällen. När dom är i fjällen har dom på sig långkalsonger, tjocksockar, thermobyxor, jackfoder, mössa and what have you. När dom går omkring i samma kyla i Stockholm har dom lågskor, kjol och inte mycket mer. Klart kylan känns skönare när man har mer kläder.

Det här måste vi ju testa med lekmannavetenskapliga metoder. Vi väljer bland åratal av väderdata insamlade på landets alla flygplatser ifrån rl.se för att kolla om myten håller. Vi kollar temperaturerna och luftfuktigheten i södra Sverige och jämför med motsvarande förhållanden i "fjällen". Sedan ser vi vem som vinner.

Det gäller dock att ta det lugnt med begreppet relativ luftfuktighet för det betyder just relativ luftfuktighet. Om luftfuktigheten är 99% så borde ju luften istort sett vara vatten, man hade ju drunknat att andas luft som är 99% fukt! Men 99% relativ luftfuktighet betyder att luften har tagit upp 99% av fukten som den kan ta upp vid just den temperaturen. Själva fuktigheten är alltså en helt annan om relativa luftfuktigheten är 99% vid +30 grader eller +8 grader, för vid åtta grader kan inte luften absorbera lika mycket fukt. Därför måste vi jämföra luftfuktigheten mellan de olika städerna vid samma temperatur.

Samla in data. Ahh, näst efter en Arbogaöl det mest njutbara som finns med kläderna på. Vi börjar med dagens datum.

Bromma -15 grader, 84% luftfuktighet
Kiruna -16 grader, 84% luftfuktighet
Gällivare - 16 grader, 84 % luftfuktighet

7:e januari 2009
Bromma -6 grader, 68% luftfuktighet

8:e januari 2009
Hemavan -6 grader, 93% luftfuktighet

1:a februari 2009
Gällivare -6 grader, 86% luftfuktighet

Nu blev det för jobbigt att leta tag på kalla dagar på Bromma flygplats, men jag tycker att vi redan på mätningarna ovan kan avliva myten. Minus sex grader i Bromma är generellt inte kallare än minus sex grader i Hemavan.

11 kommentarer:

Ännelaij sa...

Du har en point där.
Jag har också tyckt att -10 är kallare i Luleå, Stockholm än vad det känns i Kiruna.

Men...hmmm..det ligger något i det du skriver.
Det tror jag på.

Hoppas Arboga eller var det Mariestad? smakar bra.

Smuckers sa...

Att tro är att inte frysa.

Erik Ahrnbom sa...

Äntligen. Har alltid hört samma sak om skåne och stockholm, men aldrig förstått.
Om det inte blåser.
Vilket det gör rätt ofta just i skåne.
Men ändå.

Smuckers sa...

Hur tänker dom då? Tycker dom att det är kallare i Skåne eller kallare i Stockholm?

Det är klart, man kan ju rent subjektivt tycka att +2 och 90% luftfuktighet känns kallare än -10 och 68% luftfuktighet. Men det har ju inget med geografin att göra. Båda väderlekarna kan ju vara på båda ställena och då borde dom kännas likadant.

Erik Ahrnbom sa...

Man måste dock ta vindstyrka med i beräkningarna. Tror jag.

Smuckers sa...

Såklart! Vinden är a och o i kallhet. Den förstör alltid. Aldrig att den hjälper till. Är det förresten verkligen sant att det blåser mer i Skåne än låt oss säga Härnösand, eller är det också en myt? Dety kanske måste bli en till djupdykning i väderdatat.

Jag önskar att det fanns ett program typ "Fråga Lund" var man kunde lassa över allt sådant här.

Erik Ahrnbom sa...

Jag skulle våga påstå att det blåser mer i Skåne. Utan att känna mig stursk. Den som inte vandrat Malmös gator en regnig söndagskväll i november vet inte vad umbäranden betyder.

Smuckers sa...

Vi ska se, vi ska se. När jag bodde i Halmstad så vet jag att det blåste motvind hela tiden. Vilket håll man än cyklade.
Kanske blåser det lika mycket i Stockholm, men i tunnelbanan så märks det inte.

Men jag ska genast sjösätta en vindundersökning, Malmö mot Härnösand som är den mest neutrala och genomsnittliga stad jag kunde komma att tänka på.

Björn Hansson sa...

Den som just tvingats ut ur Turning Tossig för att försöka forcera Västa Varvsgatan (utan handska och halsduk som glömdes hemma i morgonstressen) på sin väg till ICA Maxi vet vad kombinationen Malmö och blåst kan åstadkomma med en annars mjuk människa!

Smuckers sa...

Jag trodde att blåsten i Malmö var illa, men nu börjar jag undra. Hade det varit så jävligt så hade man ju inte glömt handskarna och halsduken hemma. Då hade man sovit med halsduken och handskarna på sig så att dom absolut inte glöms.

Björn Hansson sa...

Sant. Om man hade ett IQ runt snittet och uppåt, då då...