torsdag, november 09, 2006

Öppet brev till befolkningen 2206

Hej invånare av 2206! I come in peace!

Jag tänkte skriva ner ett litet brev för att roa er när ni kanske hittar det i någon gammal utgrävning av förhistoriska datorer. Hur har ni det i framtiden? Jag kan tänka mig att ni har det bra. Världen har nog aldrig varit fredligare, rättvisare eller haft en bättre miljö än vad ni har om hundra år. Den tid som jag lever i kan jag tänka att ni beskriver som början på slutet för det gamla systemet. Vädret förändras, fisken håller på att ta slut, you name it, bara skit. Det funkar inte längre. Kvällstidningarna tjänar givetvis pengar på eländet och vår oförmåga att engagera oss i saker som verkar svåra.

Tyvärr är vi fast i en fälla som vi lämnar över till er (hoppas att ni kan ha överseende). Å ena sidan vill vi ha det bra och det kräver ekonomisk tillväxt och ökad konsumtion. Å andra sidan förstör samma konsumtionen vår vackra värld. Eftersom ingen skulle rösta på en politiker som utlovar sämre ekonomisk tillväxt och mindre konsumtion kommer vi säkerligen fortsätta med detta ett tag till. Kanske kommer vi inte sluta förrän jordklotsen står till randen av förstörelse och några mindre eller större krig. Men hur fixade ni det här egentligen? Visade det sig att kapitalism trots allt inte fungerade i längden? Det hade varit intressant att veta.

Okej, ha det bra.
/Smuckers

Ps. Jag har svårt att tänka mig att våra idrotter har överlevt ända till 2206. Fotboll måste ju till exempel vara det ocoolaste som finns hos er, eller?

Inga kommentarer: