tisdag, januari 22, 2008

Renovering / Titt i backspegeln

Nytt år betyder nytt foto till bloggprofilen, men vilket ska jag ta? Ska det bli ett höst år eller ett vinter år som vanligt?

Den här?

....eller?

...och varför ska man då ha ett nytt foto? Jo, allt började en höst och en vinter när jag var arbetslös och tänkte använda tiden till att lära mig allt som finns i världen. Jag startade med HTML-programmering och gjorde en sajt som heter Smuckers. Eftersom en sajt behöver innehåll så började jag skriva en dagbok som kom att kallas Memoarerna. Timing, som alltid har varit en bristvara, gjorde dock att något som heter blogg slog igenom bara några månader efter att jag börjat med sajten.

Styvnackad som man är vägrade jag övergå till bloggformatet, men efter drygt 1,5 år fick jag inse att jag inte hade tid med allt HTML-micklande bara för att skriva i Memoarerna så jag startade denna blogg. I början var det bara tänkt att bloggen skulle vara en del av sajten Smuckers, men det slutade med att bloggen tog över helt och domänen smuckers.se behålls bara utifall syltföretaget någongång ska lansera i Sverige och köper ut domänen. På sajten hade jag olika bilder för att länka till olika år i memoarerna och det är ju en tradition att bevara. Pseudonymen Smuckers förresten också en kvarleva ifrån tiden när bloggen bara var en del av sajten.

Möjligheterna att använda bilder till länkar, bakgrunder m.m är förresten enda jag saknar ifrån sajtversionen av Memoarerna.

Anteckna detta och gå vidare i livet, kära besökare.

10 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Den översta. Den med staketet, alltså Snygg, vemodig, romatisk.
Den undre är snygg men mindre romantisk för en skåning som jag.

Smuckers sa...

Det är klart en orange tratt på en ishacka är inte särskilt romantiskt.

Erik Ahrnbom sa...

Det är sant.
Men ändå.

Ännelaij sa...

Håller med föregående talare.
Den översta är snyggast.

Helt klart bäst!

Förstår dig ang. HTML-fnul.
Jag har också (och gör fortf.) fnulat med HTML.

Men vill man ha ut nåt snabbt å utan att tänka så jädrans mycket på formateringar etc. så passar det absolut att gå med i en "allmän" blogsite.

Dessutom har blogspot fördelen att den saknar reklam mitt i allt OM MAN NU INTE VÄLJER HA REKLAM.

Din blogg är helt klart läsvärd.
Den är rolig, tänkvärd.

Take care

Anonym sa...

Jag röstar på första fotografiet! Den andra känns lite kall och enslig.

Smuckers sa...

....men då beskriver den ju mig perfekt. Kall, enslig och oromantisk.

Smuckers sa...

...om vi bara skulle kunna få in omogen också på något sätt...det kanske får vara den oranga tratten.

Erik Ahrnbom sa...

Du vill egentligen ha den orangea tratten.

Anonym sa...

Du har blivit utmanad! :)
http://nfavm.blogspot.com/2008/01/de-sju-sanningarna.html

Smuckers sa...

Det är något med tratten, men även jag måste förnya mig någongång. Vi får se om den kommer tillbaka nästa år.

Utmanad! Oj, oj hur ska det här gå? Jag får avge svar efter en sömnlös natt.