fredag, januari 04, 2008

Stoppa mig om ni hört den förut

Ja, just det. Jag glömde ju att nämna en liten detalj med 2007. Jag hittade odrickbar sprit. Gång på gång fick jag höra kollegan Harald berätta om midnattssnapsande av Fernet Branca, så för mina sista Lats köpte jag en flaska på Riga airport. Sedan såg jag reklam för Fernet på MTV vilket verkligen understryker hur het och inne den här drycken måste vara. Naturligtvis hade jag höga förväntningar när jag beslutade mig för en stärkare innan Kent-konserten, men la paloma bianca vad det smakade illa. Glaset fick hällas ut.

Skam den som ger sig! Inför nästa fest fick den en chans till (som man alltid ger spriten) men det var lika dåligt trots att jag kämpade i mig hela glaset. Väl på festen träffade jag en italienska och frågade om Fernet Branca. Varför var den så otroligt äcklig? Hur kunde dom tillverka en sådan sprit? Hur skulle man dricka den för jag måste göra fel? Då sa hon att Fernet Branca var något man drack efter att ha ätit en alldeles för bastant måltid som man behövde få ut fort. Det förklarade en hel del just då kan jag säga.

Hur som helst så fick Harald tillbaka den tullade flaskan när han slutade förra månaden. Har man bara 60% av lönen kan man bara ge 60% av en flaska Fernet Branca.

Kanske ett nytt sätt att festa för trötta och stressade småbarnsföräldrar. Drick en halv flaska för dig själv hemma, lämna över till kompisen när tillfälle finns så kan han dricka sin del senare. Fest utan besväret av samtidig samvaro.

2 kommentarer:

Mr Hyde sa...

Fernet Branca är djävulens häxbrygd. Fungerar bara till att ta bort färg på båtar.

Min kusin dricker det till frukost.

Smuckers sa...

Det förvånar mig inte.

Fernet Branca måste vara vad man gör av druvorna efter man har gjort bra vin, dåligt vin, konjak och Grappa. Det som är kvar sedan blir Fernet Branca.