fredag, oktober 02, 2009

En sak för Aung San Suu Kyi

Det är ju hopplöst naivt och blåögt. Vad bryr sig en regim på andra sidan jordklotet vad vi i Sverige tycker om deras styre? Sannolikt inte ett skvatt. Så länge dom får åka Mercedes och äta biff skiter dom i det. Men om jag gör något så har i alla fall jag försökt och mer kan ju inte jag göra (förutom att försöka hårdare då kanske). Så varje fredag, vi kan säga lunchtimmen mellan 12 och 13, ska jag göra en sak för Aung San Suu Kyi. När folk frågar vad jag gör så ska jag säga ”jag gör en sak för Aung San Suu Kyi, vill du också vara med?”. Kanske blir vi två till nästa vecka.


Vad kan man göra då? Ja, göromål brukar ju ha en tendens att samlas på hög så det kommer nog fixa sig. Själv skulle jag behöva lära mig mer om Burma. Man kan kolla igenom de organisationer som finns och kanske gå med i en. Man kan uppdatera facebook-statusen till: ”Nu gör jag en sak för Aung San Suu Kyi”. Man kan starta bloggen ”En sak för Aung San Suu Kyi”. Man kan trycka upp en knapp. Man kan trycka upp en t-shirt. Man kan ha på sig t-shirten om man inte kommer på något annat. Man kan tipsa andra om något man kan göra. Det kan vara praktiskt taget vad som helst. Dessutom är ju att fundera på vad man kan göra för Aung San Suu Kyi att göra något för Aung San Suu Kyi.

Som sagt det kommer troligen inte leda någonstans, men om nog många gör något så brukar dom som möjliggör Mercedesen och biffen inse att dom kan förlora pengar på att fortsätta och utan det stödet brukar det rämna. Se, bara genom mina och den gode Söderbergs diskussioner här fick hon överklaga ;-) Nu ökar vi trycket ett snäpp. Darra, regim, darra!

Så, vilken sak har jag gjort för Aung San Suu Kyi denna vecka? Jag har skrivit det här. Vill du vara med? Skriv vad du gjort på din blogg, hemsida, facebook, twitter. Nästa vecka gör vi något igen.

3 kommentarer:

Söderberg sa...

Äntligen!!! Bra jobbat!! jag hakar på snart...

Erik Ahrnbom sa...

Perfekt. Jag är med. Men det här att göra en sak för Aung San Suu Kyi, betyder det att man kan göra vad man vill och samtidigt tänka på henne? Typ baka en surdegslimpa?

Smuckers sa...

Det är en definitionsfråga, men det känns som om man inte kan störta en diktatur genom att vara en diktatur, så det är upp till var och en att använda sin fria vilja. Men något konkret som leder ett steg närmare frigivning är ju bäst. Skicka faktura på limpan till Burmas ambassad, eller skicka limpan och säg att dom får smaka om dom friger henne eller säg att det är en ASSK-surdeg om du delar surdegen vidare och någonannan ska göra limpa på din surdeg.