lördag, juni 23, 2007

Någonting konstigt hände på vägen till Windows

När jag slog på datorn så fastnade den vid uppstarten. Jag såg Windows-loggan, men den blå raden längst ner stannade ungefär vid 90%, sedan hände intet mer. Omstart, samma sak. Omstart, samma sak. Jag hoppas att detta ska vara en dröm och att jag snart ska vakna gråtande i min säng, men när jag slår på TV3 inser jag att jag är i verkligheten eftersom dom visar Jims värld, ingen mardröm kan vara så grym att Jims värld ersätter Nannyn Fran att visas varje dag på en av de större kanalerna.

Hur som helst så kom paniken krypande eftersom den här lilla lådan innehåller hela mitt liv, men varför skulle inte den gå sönder, allt annat jag har går ju sönder så det verkar ju vettigt att även datorn ska krascha. Efter några egna initiativ som grävde mig djupare i skiten var jag tvungen att ringa support. Ett öde värre än att stanna och fråga efter vägen. Efter att ha blivit upplyst om att samtalet kunde bandas i utbildningssyften fick jag prata med supporten:

Support: Dra bort elnätssladden ifrån datorn.
Jag: Okej, gjort.
Support: Tryck in on/off-knappen på datorn.
Jag: Okej.......hur länge ska den vara intryckt.
Support: Ungefär 15 sekunder.
Jag: Okej (och trycker in knappen försiktigt så att det inte ska höras att jag släppt upp den).
Ungefär 15 sekunders tystnad
Support: Nu kan du släppa den och tryck in den 15 gånger.
Jag: Okej (förbannar mitt öde att ha råkat ut för supportkillen som gör sin sista dag och vill driva med kunderna, men följer instruktionerna samtidigt som jag funderar på ifall det kan vara någon uppföljare till Hassan)
Support: Sätt in sladden igen och starta datorn.

Tro det eller ej, men sedan fungerade datorn. Jag trodde aldrig jag skulle få sådana råd för att fixa en död dator. Man vill ju tro datorer kommit längre. Tydligen berodde allt på statisk elekticitet.

Inga kommentarer: