måndag, juni 18, 2007

Årets hemmaman 2007

Sambon var med marknadsundersökning om barnmat. Dom frågade hur hon valde barnmat. Hon sa att hon brukade välja det som Frans gillar, men att hennes sambo brukar välja den sort som inte blockeras av någonannan. Då skrattade dom. Jag vet inte hur dom handlar barnmat, men när jag gör det står det alltid någon med barnvagn och blockerar halva barnmatshyllan och studerar barnmatsburkarna som om det vore dödahavsrullarna. Inte orkar man vänta på att dom ska uppnå frälsning och gå vidare.

Medans var jag hemma och skalade potatis, kokade dom, vispade ihop till potatismos (eller rättare sagt potatissås med klumpar), stekte renskav, lekte med Frans under tiden, hällde renköttsblod på golvet, tog lite åt sidan till barnmat innan det var för brännt och kryddat, kokade upp frysta grönsaker, kokade upp köttet igen för säkerhets skull, försökte proppa in någorlunda jämna proportioner kött och grönsaker i en liten liten mixer, ordnade ett berg av disk i processen, spillde ut mjölkpaketet, bytte blöja, tappade blöjan så det kom skit på skötbordet, såg förundrat på när Frans kissade rakt upp i luften på tidigarenämda skötbord samtidigt som han kliade på sin ännu smutsiga rumpa, tvätta tvätta, rev ner nappflaskeställningen, rev ner CD-högen så att skivorna hamnade i diskvattnet, diskade diskberget, spädde ut barnmaten så att den blev lite flytande, matade Frans och märkte att vi äntligen gjort mat som han slukade med glädje, spillde på hans tröja och på golvet, konstaterade att det var tur att jag gjorde så mycket mat när han gillade det, hällde resterna i glasburkar för nedfrysning, gjorde klar pojken inför natten och sövde honom, konstaterade att glasburkarna jag använde inte var diskade, fick slänga allt.

Så gör man barnmat! Det tog ungefär lika länge som jag sov i natt, så det gick fort.

Inga kommentarer: