måndag, februari 18, 2008

Bra öl i A.: Det kommer efter

Jag tror att man med rätta kan säga att jag är en av Arboga ölets lojalaste kunder. Varje gång jag är på Systemet köper jag några burkar och aldrig någon annan sort. Men jag kan inte fatta deras slogan "Det kommer efter som Arboga öl". Den förklaras med en historia om en armé som drack så mycket Arboga öl att dom försov sig till slaget och myntade begreppet. Jag fattar ännu mindre. Varför skulle man säga så om man försovit sig för att man druckit just Arboga öl? Vad är det som kommer efter? Är det slaget som kommer efter för att man druckit Arboga öl och vad kommer isåfall Arboga öl efter? Är det något i det gamla språket jag inte fattar?

Vi för gå direkt till kavalleriet och konsultera Nordisk familjebok 1800-tals utgåvan (klickbar):
Jag fattar ännu mindre. Det känns som om jag kommer behöva många burkar Arboga innan jag listar ut vad dom menar. Let's step it up a notch och börja googla på allvar. OK, här helgarderar dom och kommer med några vettiga förklaringar. Nu fattar jag att det tydligen är ett vedertaget ordspråk i hela Sverige som någon utanför Arboga aldrig hört i modern tid. Man säger det om saker som kommer efter/sent eller saker man fattar sent. Exempelvis: Smuckers fattar inte Arboga öls slogan. Det kommer efter som Arboga öl.

OK, glöm bara att ni läste detta. Tyvärr, kan jag inte ge er se senaste minutrarna tillbaka så hys inget agg. Titta på den här fina bilden istället. Varför förvillar dom mig med den där armén?

2 kommentarer:

Ännelaij sa...

Jag fattar (heller) ingenting!
Vare sig att man köper Arboga öl eller sloganen eller bilden.

Dock fattar jag att du köpte Taubeskivorna.

Fast..hur orkar du lyssna genom dem?

Det fattar jag inte..heller..

Smuckers sa...

Mmmm....Arbogaöl.

Marge, beer me!