tisdag, februari 12, 2008

Gå som Zeb Macahan

Spetsiga- eller platta sidan först på suppositorier är ett diskussionsämne som aldrig tar slut. Prova själv nästa gång ni har middagsbjudning.

Det fattar ju alla att det måste vara skönare med den spetsiga sidan först, sedan blir det svårare att den halkar ut om den platta sidan är neråt. Det säger ju sig själv. Gevärskula, spetsen först. Sprutor, spetsen först. Nycklar, spetsen först. Cowboyboots, spetsen först. Ishacka, spetsen först. Allt gjort för penetration har spetsen först!

Tvärtom är allt som ska hålla sig utanför trubbigt. Cykelsadel, trubbig. Plåster, väldigt trubbigt. Skidor, trubbigt. Ändå finns det folk som hävdar att reflexer gör att platta sidan ska stickas in först.

Jag blir dock inte klokare ju mer jag forskar i ämnet. Apoteket säger platta sidan. Sjukskötarutbildningen säger spetsiga sidan. Jag återkommer så snart jag uppbringat modet att ringa AstraZenecas forskningsavdelning.

Håll ut tills dess!

10 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Här fick det googlas lite, du.

Smuckers sa...

Hittade du något? Jag har märkt att det är ett tabubelagt ämne som det ogärna talas om. Inte ens på Alvedonlådan eller bipacksedeln skriver dom ut vilket håll som gäller. Ska det vara så svårt?


Förövrigt vet jag inte varför jag skrev att cowboyboots är spetsiga.

Anonym sa...

Alvedon suppositorier 125 mg
Ett stolpiller för små barn (10-15 kg). Du kan föra in den med antingen den trubbiga eller spetsiga änden först. Möjligtvis är det mindre risk för att den halkar ut om du för in den med den trubbiga änden först.

Anonym sa...

Så här tas suppositorier
Ta av aluminium- eller plasthöljet runt suppositoriet.
Doppa suppositoriet hastigt i ljummet vatten.
För in suppositoriet med den raka änden först. Om man har besvär av hemorrojder kan man prova med den runda änden först.
För inte in suppositoriet längre än just innanför ändtarmsöppningen.

Anonym sa...

Suppositoriet införes i ändtarmen med den trubbiga änden först.

Anonym sa...

Suppositorier införes i ändtarmen med den trubbiga änden först.

Erik Ahrnbom sa...

Anonym: Väldigt roligt att inkomma med full info och bruksanvisning som just anonym! (inte ironisk)
Smuckers: Cowboybootsen skapade en extra spetsade till inlägget, helt enkelt. (Gbg)

Erik Ahrnbom sa...

"Spetsade till inlägget" ska det vara. Inget mer.

Smuckers sa...

Jag tror jag vet vem den "Anonym" är. Misstänker sambon som googlat och klistrat in information hej vilt ifrån FASS och Iprens hemsida. Nu gottar hon sig åt segern. Men jag vidhåller: Det verkar inte klokt med platta sidan först.

Anonym sa...

Även när barn föds, så är det med den trubbiga sidan först.