lördag, maj 03, 2008

Mini-semester i Mariehamn

Klämdag betyder ju bara en sak. Åk och kolla läget någonstans som inte är hemma. Den här gången blev det Mariehamn, mest för att det är så oerhört enkelt och fritt ifrån strapatser. Kryssningar med Viking Line är det inte mycket att säga om. Alla som varit på en vet hur det ser ut. White thrash i alla åldrar, inte bara ifrån Sverige utan dessutom Finland, samlade på en liten yta utan flyktvägar. Jag lyfter särskilt på hatten till killen som lyckats med bedriften att vara tankad 08.15, en halvtimme efter avfärd, och klagade på att alla var sura på båten. Du är en stolthet för ditt land!


Åland var annars precis som Sverige. Jag trodde det skulle vara som i Finland förutom att folk kunde svenska. Det fanns dock små skillnader. Låt oss för en sekund låtsas att jag är Jules och du är Vincent, istället för engelska pratar vi svenska och istället för att vara hantlangare till Marsellus Wallace är vi bara oss själva:

- Men vet du vad det konstigaste med Åland är?
- Vad?
- Det är dom små skillnaderna. Dom har samma skit som vi har här, men dom är lite annorlunda.
- Exempelvis?
- Okej, när man typ ska gå in till mäklaren och köpa en bostadsrätt så kallar dom den aktielägenhet. Och vet du vad dom kallar en fralla i Mariehamn?
- Dom kallar det inte en fralla?
- Nä, dom använder gamla ord ibland, dom vet inte vad fan en fralla är.
- Vad kallar dom det?
- Dom kallar det för semla.
- Semla. Vad kallar dom hamburgare?
- Dom kallar det hamburger.
- Hamburger! Ahhaha, vad kallar dom en Big Mac?
- Jag vet inte. jag gick bara på Hesburger. Men vet du vad dom sätter på burgarna istället för dressing?
- Vad?
- Bearnaise-sås.
- Fy fan!
- Jag har sett dom göra det mannen, dom dränker dom med det.

En skillnad blev dock mycket kännbar. Dom säljer inte snus på Åland. Jag trodde jag skulle bada i ett hav av billig snus både på båten och på ön så jag hade knappt med mig något alls. Det tog slut direkt. Jäkla skit! I mer än tjugo timmar försmäktade jag på denna ö helt utan färskt snus. Vilken tur att jag inte kan mobilblogga för då hade Finland fått höra direkt ifrån hjärtat vad jag tycker om länder som förbjuder snus. Det borde skrivas varningstexter på biljetterna till Åland.


Eller som Jules skulle sagt: It's legal to buy it, it's legal to own it, but if you're a proprietor of a shop, it's illegal to sell it. It's legal to carry it, but...but that dosen't matter, 'cause, get a load of this; all right, If you get stopped by a cop in Åland, it's illegal for them to search you. I mean that's a right the cops in Åland don't have.

4 kommentarer:

Ännelaij sa...

Jag brukar skriva när jag är lat..rätt ofta..:
fralldel

Asså..man får fkrta ord ibld, tckr jag.


Tke cre

/A

Smuckers sa...

...det hade blivit semmeldel på åland.

Mr Hyde sa...

Klockren analys kryddad med lika delar Pulp fiction. I like it.

Du har talang.

/Mr H

Smuckers sa...

Det fanns ett ställe i M-hamn som heter Dino's och efter att ha käkat deras burgare la jag ner Björnströmburgaren omedelbart. Så otroligt ruggigt god (och jag tycker väl inte att burgare är så fantastiskt till att börja med).

Istället för att klåpa sig med köttfärs så la dom in en ytteroxfilé. Lök, cheddar och bacon givetvis. Pommes och chilibearnaisesås till. Eftersom det är en rockbar var det bara gamla 80-tals hårdrock i högtalarna (G'n'R, Mötley, Ozzy, Maiden). Som Jules skulle sagt: You would've digged it the most.

Sök på Dino's och Mariehamn på Google så får du spana in stället. Jag funderar allvarligt på att ta en snabb båt dit och bara käka någongång. Det finns båtar som avverkar sträckan på två timmar och kostar typ 50 spänn så det är genomförbart.