lördag, mars 21, 2009

Det eviga dilemmat

Sent omsider har jag upptäckt mästerverken P3 Dokumentär. Men som jag har upptäckt dom när jag väl upptäckt dom. Tre-fyra dokumentärer glider lätt ner varje dag. Det är lite konstigt för jag var ju trots allt med när många av sakerna hände, men dom passerade nästan helt utan reflektion. Nu inser man till exempel hur stort och oerhört tragiskt discobranden i Göteborg eller polismorden i Malexander egentligen var. Då vände man sida på Aftonbladet och funderade ifall tjejer med snygga bröst eller ben var att föredra.

Så vilka slutsatser drar vi av detta:

1. Jag var en väldigt okänslig människa?
2. Jag har blivit en väldigt känslig människa?
3. Nyhetsrapporteringen var dålig?
4. Det är människans natur att oroa sig över egna vardagsproblem framför avlägsna tragedier? Inte för att jag någonsin var i ett läge var jag kunde/behövde välja…….äh, vi kanske släpper det nu.

2 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Har du hört Gottröra? Den och HSB-skandalen ligger högt upp på listan.
Göteborgsbranden och Malexander också. Bra alltihop, faktiskt.

Smuckers sa...

Om jag har tur kommer Gottröra, Skandia och Kårhusockupationen avverkas idag. Jag jobbar mig bakåt i arkivet. En dag fick jag Tomas Quick, Malexander och Göteborgsbranden på samma dag. Det blev lite för mycket ondska och elände på en dag.