måndag, november 09, 2009

Min kommentar var - stavas det inte med Ä

Det har ju först alldeles nyss kommit in i min tankevärld att det finns ett tecken - som betyder tankstreck. En paus egentligen, helt enkelt. Jag trodde ett det bara användes som bindestreck mellan ord som kanske hörde ihop. Så egentligen om det jag skriver ska reflektera hur jag pratar så ska det vara en - mellan varje ord - och ibland mitt i orden. När jag snabbläste SvD i morse - ja, vi får den fortfarande - dom vill väl göra oss beroende, såg jag en språkspalt var dom inte gjorde annat än diskutera tankstreck, och dom verkar ha hållit på med det ett bra tag. Dom har kommit så långt att debattera själva namnet, heter det tankestreck eller tankstreck? Tankstreck är konstigt nog rätt svar på det, ibland tror jag att dom bara skojar med oss för att se hur långt dom kan gå.

Vad konstigt det här kändes. Det känns som om man spelat tennis i trettio år (på motionsnivå men ändå) sedan kommer någon och säger att det finns ett slag som heter backhand och det har funnits hela tiden! Ungefär som om Reinfelt skulle bli informerad om något som heter karisma vilket kan vara till nytta i talarstolen. Här har jag jobbat på stenåldersnivå med simpla komman och parenteser.

Dessutom är kommatecknet är en mycket svag avgränsningssignal. Den svagaste i hela skiljeteckensfamiljen! Utan någon egen inneboende betydelse! Ingenting av tankstreckets uppfordrande läsaruppmaning. Cheezuz - Jag har jobbat med det svagaste tecknet, hur macho är det?

Nu återstår bara mysteriet ;

4 kommentarer:

Söderberg sa...

Ah, semikolon; min favorit!

Ännelaij sa...

cheezus
..jag orkar inte ens-tänka-tanken-på-att-använda-tankstreck

Ännelaij sa...

Jo just det..semikolon de är bra!
Särskilt om man skriver programmeringskod.

Me like

Huskorset sa...

Hahaaa! Semikolon är även min favvo; man kan skriva skeeeetalångt och ändå sammanhängande; jag använder det friskt utan att tillämpa några som helst regler emedan jag inte känner till dem; vilket vill jag minnas både Lotten och Översättarhelena gör; varför jag genast ska tipsa dem båda om detta trevliga inlägg.